Uit de Kleren

Uit de kleren: Paneldiscussie naar aanleiding van de uitzending van VPRO Tegenlicht over de kledingindustrie.
Home - Blogs - Uit de Kleren

Tegenlicht Meet Up: Uit de kleren

VPRO’S Tegenlicht onderzoekt op eigenzinnige wijze de (inter)nationale ontwikkelingen die de wereld van morgen vormgeven. Tijdens de Meet-Up naar aanleiding van de uitzending ‘Uit de Kleren’ gaat Stijntje Jaspers in gesprek met Xander Slager (New Optimist) en Annuska Toebast (Hogeschool Utrecht) over de uitzending, met deskundige gasten en medebezoekers. Het thema van de Meet Up is: Uit de kleren (over de kledingindustrie).

Achtergrond

Er zijn inmiddels zo veel kleren in de wereld dat de komende zes generaties ermee kunnen worden gekleed. De rampzalige gevolgen van de kleding- en textielindustrie zijn overduidelijk: gigantische overproductie, vervuilde rivieren, metershoge kledingafvalbergen en een CO2-uitstoot die groter is dan de lucht- en scheepvaart bij elkaar. Toch draait de mode-industrie op volle toeren en gaat de race to the bottom onverminderd door.

Bekijk hier de aflevering Uit de Kleren van VPRO Tegenlicht

Bekijk de hele aflevering via de website van Tegenlicht via deze link. 

In de uitzending van VPRO Tegenlicht volgt vier pioniers Annemieke Koster (Enschede Textielstad), Lara Wolters, Sara Dubbeldam (When Sara Smiles) en Caterina Occhio op hun missie om de uitbuitende kledingindustrie te verbeteren. Ze werken aan duurzamer textiel, transparante ketens, meer sociaal beleid bij grote merken en eerlijkere reclame.

VPRO Meet-Up Gastenpanel in gesprek over Uit de Kleren.

Stijntje Jaspers heeft ruim 25 jaar ervaring in leidinggevende creatieve functies in de internationaal opererende Nederlandse mode-retail branche. Tegenwoordig zet zij zich volledig in voor circulaire textiel en kleding. Zij is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Fibershed Nederland. Fibershed staat voor een regeneratieve aanpak voor de textiel- en kledingsector en is gericht op het sluiten van de natuurlijke materialen kringloop en het bevorderen van regeneratieve landbouw en een eerlijke waardeketen.

Annuska Toebast is onderzoeker bij het lectoraat Marketing & Customer Experience van de HU. Ze richt zich op duurzame modeconsumptie. Annuska werkt samen het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) aan haar promotieonderzoek. Het doel van haar promotieonderzoek is om vanuit marketingperspectief bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en consumenten te bewegen naar een duurzame kledingkast.

Xander Slager heeft, na vele jaren werkzaam geweest te zijn in de internationale mode-industrie het bedrijf New Optimist opgericht, een kledingfabriek in hartje stad waar talenten met diverse achtergronden eerlijke kleding maken. New Optimist zegt NO tegen de oude kledingindustrie en YES tegen het werken binnen de grenzen van de planeet.
New Optimist werkt van designer tot consument.
De filosofie van New Optimist is dat de vervreemding van het maakproces de oorzaak is van het uit de hand lopen van de industrie.

Nieuwbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!