Goede-Gespreksstof
Doelgroep
Scholieren vanaf 10 jaar en hun gezinnen
Doel van het project
Bewustwording jongeren en (toekomstig) professionals
Bevestigde projectpartners & sponsors
Vormgeving; Jacqueline Elich, De Beeldvink
Productie; Raddraaier SSP drukkers
Uitgever: De Vrije Uitgevers
Dit project wordt financieel ondersteund door:
Fibershed.org
Prins Bernhard Cultuurfonds
IWTO www.iwto.org
Clean & Unique
ArtEZ
SPRONG Living Ecosystem (HR, HZ en Avans)
en private donateurs via Voordekunst.nl
Projectbegroting
De kosten van dit project zijn begroot op €22.500,-
Eerste editie 1500 stuks (verkoopprijs van €14,95)
Status
Dit project bevindt zich in FASE 4; REALISEREN PRODUCT
Beschrijving
Een veelzijdig en creatief boek voor jongeren, met inspirerende verhalen en waardevolle inzichten van koplopers en experts uit de Nederlandse textiel waardeketen.
Hoe praat je met jongeren over de impact van kleding?
Met deze vraag begonnen we het boekproject “Goede gespreksstof”. Daarmee proberen we een grotere groep jongeren te bereiken. Het boek geeft ouders en andere opvoeders de kans om jongeren vanaf 10 jaar mee te nemen in de wereld van de kleding: hoe het ooit was, hoe het nu is en hoe het ook anders kan.
Pioniers aan het woord
Voor dit boek ging Stijntje Jaspers in gesprek met inspirerende ondernemers, ontwerpers en deskundigen op het gebied van textiel en kleding. Het resultaat is een rijk geïllustreerd boek waarin jongeren kennis maken met pioniers op het gebied van duurzame mode.
Ze leren hoe alles samenhangt
Door het boek leren jongeren op een speelse manier hoe de rol van kleding is veranderd van een vakkundig gemaakt product tot vluchtige mode. En welke impact dat heeft op de aarde en de mens. Aan de hand van persoonlijke en professionele ervaringen krijgen jongeren helder inzicht in keuzes die ze zelf kunnen maken.
Welke onderwerpen komen aan bod?
In het boek komen verschillende aspecten van het kledingsysteem aan bod:
- Het kledingsysteem: Hoe zit het eigenlijk in elkaar, welke rol speelt de economie hierin en wat is de rol van de grote spelers hierbij?
- Mensen (social impact): Door wie, waar en hoe wordt kleding nu gemaakt? Welke beroepen zijn betrokken bij het maken van een kledingstuk? Welke vakmensen zijn daarbij betrokken en hoe was dat vroeger? Hoe kunnen we samenwerken in een textiel- en kledingsysteem dat bijdraagt aan sociale inclusie en gelijkwaardig werkgelegenheid?
- Materialen (environmental impact): Waar wordt kleding van gemaakt? Welke grondstoffen worden er gebruikt voor onze kleding, waar komen dat allemaal vandaan? Hoe was dat vroeger, wat is de impact van syntetische materialen? Kunnen we materialen toepassen die positief bijdragen aan natuurherstel, gezonde bodem en biodiversiteit?
Met bijdragen van onder andere: Annemieke Koster van Enschede Textielstad, Antoine Heideveld van Het Groene Brein, Bert van Son van MUD jeans, Bryony Jansen van Tuyll, Danielle Schouten van Waardeer je kleren, Dieter van den Broeck van Commonland, Eileen Blackmore van House of Design, Elisa Jansen van Lena the fashion library, Emma Huffman, Ingeborg Braaksma, Iris Veentjer van RietGoed, Jantiene van Elk van Textiel Museum, Jochem Otten van Mommerskwartier, Joline Jolink, José Teunissen van Amfi, Kiki Hagen van D66, Laura Luchtman van Kukka, Maaike Hoijtink van Deventer Schaapskudde Wolproject, Martine van ’t Hul van Het Borduurburo, Matthijs Westervoort van Wilder Land, Michiel Scheffer, Monique Drenth van The Swapshop, Natasha Hulst van Grond van Bestaan, Niccy Kol van Raddis Cotton, Roua Alhalabi van Roua Atelier, Rebecca Burgess van Fibershed.org, Reina Ovinge van The Knitwit Stable, René Sauveur van Pantanova, Renee Ferron van And Pause. Roel Wolbrink van New Tailor, Roua ALHalabi van Roua Atelier, Sebastiaan Kramer van Hul le Kes, Thami Schweichler van Makers Unite en United Repair Center
Redactie
Concept en samenstelling: Martine Nieuwenhuis en Stijntje Jaspers | Stichting Fibershed NL
Auteur, beeld- en eindredactie: Stijntje Jaspers
Tekstredactie: Oene Klumper | Het is tijd voor helderheid
Vormgeving: Jacqueline Elich | De Beeldvink
Productie en communicatie: Martine Nieuwenhuis
Verder werken mee:
Andrea van Acker, Frida Berntsen, Iris Veentjer, Jennifer de Bruyckère, Josephine Vlaanderen, Rianne de Witte, Suzanne Dikker.
Het boek is nu te koop via onze websites en lokale boekhandels!
Na de lancering van het boek op 25 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, is het boek nu verkrijgbaar. Bestel het boek hier online via onze website.
Wil je het boek inkopen in grotere oplages (vanaf 10 stuks) als onderwijsinstelling of als relatiegeschenk, bestel dan via dit formulier.