Goede Gespreksstof

De campagne Goede-Gespreksstof nodigt uit tot een inspirerend gesprek over de herkomst, verzorging en toekomst van onze kleding.

In juni 2022 nam Fibershed Nederland deel aan de State of Fashion biënnale in Arnhem, Nederland. Met het centrale thema Ways of Caring verkende de modebiënnale State of Fashion deze zomer verschillende manieren om de mode-industrie duurzamer en zorgzamer te maken.

De presentatie van Fibersheds vond plaats in het historische park Sonsbeek, waar wij samen met modeontwerper Sjaak Hullekes en het Indiase Oshadi Collective de Recovery Garden hadden ingericht.

De Recovery Garden is een plek waar we onze kleding weer in contact kunnen brengen met de natuur. Hier wordt het publiek uitgenodigd om te vertragen, deel te nemen aan workshops en gesprekken aan te gaan rond het thema van de alchemie van het veranderen van bloemen, kruiden en geoogste bladeren in natuurlijke kleurstoffen voor de natuurlijk textiel.

Het programma van Fibershed omvatte twee delen;

Een caleidoscoop van kleur, kracht van de natuur

Textiel en kleding mogen niet ten koste gaan van mens en planeet. De sector heeft veel schade aangericht, maar kan ook bijdragen aan herstel. Fibershed Nederland wil mensen bewust maken van de urgentie om te investeren in de ontwikkeling van een breder aanbod van biologisch afbreekbare materialen, als alternatief voor schadelijk synthetisch textiel. Daarnaast moet er ook geïnvesteerd worden in onschadelijke, organische kleurstoffen en verfmethoden.

Deze caleidoscoop in de vorm van een videopresentatie geeft inzicht in de schade die synthetische kleurstoffen toebrengen aan mens en milieu, vaak aan de andere kant van de wereld. Maar bovenal belicht de video de vele mogelijkheden die de natuur ons biedt voor het kleuren van textiel. Met nieuwe methoden voor het natuurlijk kleuren van textiel op basis van oude technieken en nieuwe innovaties, laten pioniers en ondernemers zien dat er betere, gezondere manieren zijn om ons textiel te kleuren, met materialen die regionaal in de natuur verkrijgbaar zijn. Deze methoden worden al met succes door velen over de hele wereld toegepast.

De videopresentatie bevat bijdragen van Fibershed-leden van over de hele wereld, waaronder: Botanical Colors, Talu.earth en The Wild Dyery en nog veel meer. De video en een volledig overzicht van bijdragers is te bekijken op deze pagina: A Kaleidoscope of Color, Powered by Nature.

Goede Gespreksstof

De State of Fashion biennale vormde tevens het podium voor de lancering van de interactieve educatie campagne Goede-Gespreksstof. Slechts weinigen houden rekening met de herkomst van de kleding die ze dragen, welke grondstoffen daarvoor gebruikt zijn en door wie en onder welke omstandigheden kleding wordt gemaakt. De relatie tussen de producenten van onze grondstoffen, de makers en dragers van de kleding is zo goed als verloren.

Met deze campagne wordt aandacht gevraagd voor de impact van textiel en kleding. Door vragen te stellen, inzichten te delen en tips te geven hoopt Stichting Fibershed Nederland bij te dragen aan een groeiende waardering voor de kleding die we dragen.

De campagne Goede-Gespreksstof nodigt uit tot waardevolle gesprekken, waarbij verschillende perspectieven en ervaringen worden gedeeld.

De Grond-tot-Garderobe cirkel van Fibershed maakt duidelijk dat ook de textiel- en kledingindustrie een positieve bijdrage kan leveren aan de biodiversiteit, gezonde bodem en sociale inclusie door kleding dichter bij huis te produceren. Bovendien zullen door korte, lokale waardeketens de verschillende belanghebbenden in deze keten directer met elkaar verbonden zijn. Dit versterkt het wederzijds respect en nodigt uit tot nieuwe samenwerkingen.

De campagne zal worden voortgezet en vormt tevens de basis voor het educatie programma van Stichting Fibershed Nederland dat in nauwe samenwerking met deelnemers van het netwerk wordt ontwikkeld.

Iedereen kan bijdragen aan deze campagne door deel te nemen aan het gesprek, tijdens evenementen of via social media @fibershed.nl

Crowdfunding

Draag bij aan Goede-Gespreksstof! 

Fibershed brengt in co-creatie met deelnemers van het netwerk een boek uit gericht op jongeren tussen de 10 en 15 jaar en hun gezinnen. Doel van deze uitgave is inzicht te geven in het heden, verleden en de toekomst van de textiel- en kledingindustrie in Nederland.

Steun de campagne met een donatie.

Het waren succesvolle eerste publieksevenementen voor Fibershed Nederland. We kijken terug op waardevolle samenwerkingen binnen ons team: Stijntje, Martine, Ingeborg, Sophie en Jennifer en met onze gewaardeerde evenement partners: State of Fashion biënnale, Sjaak Hullekes, Oshadi Collective, Focus Filmtheater. Ook bedanken we alle deelnemers van Fibershed Nederland voor hun enthousiasme en steun voor de lancering van de beweging in onze regio!

Party Snaps: Fibershed Ontmoeting op 29 & 30 juni 2022

Nieuwbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!